Не гарантирую 100% точность инфы. Взято из Вики (там какие-то ссылки есть, но я не перепроверял). Перевод мой, так что извините

.
metalgear.wikia.com
"The game preserves the established stealth action of the series, although Matsumaya and Kimura explained that it is a much faster, more fluid type of stealth, complemented by Raiden's enhanced body and his acrobatics. They likened it to a "hunting" type of stealth, a concept possibly derived from Raiden being knowledgeable in the art of hunting in Metal Gear Solid 4."
Игра сохраняет установившийся для серии статус stealth action, хотя Matsumaya и Kimura объяснили, что это более быстрый и подвижный тип stealth, обоснованный улучшенным телом Рейдена и его акробатикой. Они сравнили это с "охотничьим" типом stealth - идеей, развитой, вероятно, из известного по MGS4 владения Рейденом искусством охоты.
wikipedia.org
"Gameplay
Players assume control of Raiden, protagonist of Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty and supporting character in Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots. Like previous titles in the Metal Gear series, Rising is a stealth action game, however creative producer Shigenobu Matsuyama notes that development is focused less on stealth and more on swordfighting action, giving players the opportunity to engage enemies in direct battle if they wish. Players will still have a degree of freedom to play the game as a stealth title, though the stealth elements will emphasize Raiden's considerable speed and agility, and will "involve heights." Director Mineshi Kimura has also stated that Rising would carry on the series tradition of encouraging players to progress through the game without killing, noting that there is a moral difference between attacking cyborgs or robots and attacking human beings, and that there's a "certain virtue to simply disabling your enemies instead of killing them."
Игрок управляет Рейденом, протагонистом Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty и персонажем поддержки из Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots. Как и предыдущие игры серии Metal Gear, Rising является игрой жанра stealth action, однако креативный продюсер Shigenobu Matsuyama отмечает, что развитие сфокусировано не столько на stealth элементе, сколько на схватках с использованием меча, давая игроку при желании возможность атаковать противника. У играющего по-прежнему остается возможность пройти игру в stealth режиме, хотя stealth будет тесно связан со скоростью и подвижностью Рейдена и будет подразумевать "использование высот". Режиссер Mineshi Kimura также отметил, что Rising продолжит традицию поощерения прохождения игры без убийств, учитывая, что между убийством роботов\киборгов и убийством людей есть моральная разница, и что "в обезвреживании врага, не убивая его, есть определенное достоинство".
A key gameplay feature for the game is titled zan-datsu (斬奪 lit. "cut and take"?), which involves "cutting" through enemies and "taking" parts from the bodies of dismembered cyborgs and robots. Things which can be taken include life, energy, parts, ammunition, items, and occasionally information. For example, in the E3 2010 trailer, Raiden tears a battery — in the form of a glowing mechanical spine — from a dismembered cyborg enemy, which he then crushes after absorbing energy from it to heal himself.
Ключевой элемент геймплея назван zan-datsu (斬奪 букв. "разруби и возьми"?), который подразумевает расчленение врагов мечем и изъятие предметов из разрубленных тел роботов и киборгов. Таким образом могут быть получены: жизнь, энергия, части предметов, целые предметы, боеприпасы и информация. Пример этого представлен в трейлере с E3 2010.
"Cutting" entails sophisticated swordplay that lets players engage in third person melee combat, as well as precisely slash enemies and objects "at will" along a geometrical plane using a "free slicing" mode. Virtually any object in the game can be cut, including vehicles and enemies, though elements of the environment were intentionally limited to structures such as pillars and walls to better facilitate gameplay. The free slicing mode is similar to other aiming modes in previous Metal Gear Solid titles, but produces a special targeting reticule in the form of a transparent blue plane which can be rotated and moved, tracing orange lines across the surfaces of objects to indicate exactly where they will be cut; it can also be used to enter a bullet time state, giving players the opportunity to precisely slash targets during moments of action, such as slicing through a falling target from multiple angles before it hits the ground. These features can be employed strategically, for example disabling opponents, finding weak points and gaps in armor, severing support columns to collapse ceilings or walls onto enemies, deflecting enemy fire, or cutting through objects to remove enemy cover. This is particularily important when facing cyborgs and robots, as cutting through different areas of their bodies will allow you to take different mechanical parts from within. Although Raiden's main weapon will be his high-frequency blade, he will also have "sub-weapons", Kimura revealed; gameplay footage has briefly shown Raiden wielding a dagger in his left hand."
"Расчленение" в игре подразумевает сложное фехтование, которое позволяет участвовать в схватках с видом от третьего лица и рубить противников и предметы точно вдоль заданной в режиме "free slicing" плоскости. Практически любой предмет в игре может быть разрезан, включая врагов и транспортные средства, в то время как в окружении возможно разрушить только такие объекты, как стены и колонны. Это сделано с целью облегчения геймплея. Режим "free slicing" похож на режимы прицеливания из предыдущих игр серии, но образует специальную сетку прицеливания в виде прозрачной плоскости синего цвета, которую можно вращать и передвигать. При этом оранжевые линии на поверхности предмета точно покажут, как именно предмет будет разрезан. <бла, бла, бла... боюсь соврать> Это можно использовать стратегически для, например, обезвреживания противника, нахождения уязвимостей в броне, разрушения колонн, обрушивая на противников потолок и стены, для отражения вражеского огня или разрушения укрытий противника. Это особенно важно в схватках с роботами и киборгами, так как точное разрезание различных частей их тел позволит получить различные механические части. Хотя основным оружием Рейдена будет его высокочастотный клинок, будет доступно вспомогательное оружие, сообщил Kimura. Недавно запись геймплея кратко показала Рейдена с кинжалом в левой руке.
"Development
...A few months ago, it was confirmed that the development team behind Peace Walker and Metal Gear Solid 4 is now starting to work on Rising."
... Несколько месяцев назад было подтверждено, что команда разработчиков Peace Walker и Metal Gear Solid 4 сейчас начинает работу над Rising.